De stichting

DNRT

De Stichting DNRT (Dutch National Racing Team) is er om het racen op amateurniveau mogelijk te maken. Doelstelling is dat de deelnemers aan de “ZAC” (ZomerAvondCompetitie) races het naar hun zin hebben en dat de kosten zo laag blijven als maar enigszins mogelijk is.

De Stichting is van origine een raceteam dat op nationaal en internationaal niveau zijn sporen heeft verdiend. Ruim 28 jaar geleden werd de koers van de organisator ingeslagen, vooral om met een nieuw systeem autosport betaalbaar te maken. Inmiddels zijn er 18 klassen, ruim 900 actieve licentiehouders en worden ca 25 evenementen per jaar georganiseerd.

De races sluiten vrijwel naadloos aan op de Wintercursus van de RensportSchoolZandvoort die ooit werd opgericht door Rob Slotemaker en Henk van Zalinge, en destijds werd voortgezet door Huub Vermeulen en Dick van Iperen. Inmiddels zwaait Marth de Graaf de scepter.

De cursus leidt op tot de racelicentie en een enorme wagenbeheersing en inzicht in de sport. De cursus op zich is al een feest om te doen. Maar daarna zijn de DNRT races aan de beurt om zo nog meer te genieten van de autosport. Juist voor de groep die na de cursus meer wil, is de ZAC (ZomerAvondCompetitie) opgezet.

De wedstrijden zijn zeer toegankelijk, redelijk onbelangrijk en er is geen betalend publiek. Het is wel machtig leuk om te doen.
De wedstrijden worden doorgaans op 1 dag afgewerkt. De sprintraces worden vooraf gegaan door een vrije training en een qualificatie training, waarna 2 wedstrijden volgen van 10-12 ronden. Het heet ZomerAvond maar begint vroeg in de ochtend. Vooral voor de ondernemers en anderen die weinig tijd hebben.

Rensportschool Zandvoort

Vijfmaal per jaar organiseert de RSZ een volledige racecursus, waarvan vier keer op Circuit Zandvoort en één keer op TT Circuit Assen. “Daarbij onderscheiden we twee varianten. Voor kandidaten die dit al heel lang op hun verlanglijstje hebben staan en een clublicentie voorlopig voldoende vinden bieden we een intensief programma van twee dagen. Wil iemand meer baanervaring opdoen en eventueel aanspraak maken op een EU-licentie, dan kan hij of zij terecht bij de driedaagse training. Sowieso geldt: raceskills ontwikkel je door zoveel mogelijk rondjes te rijden, waarvan je elke keer iets leert. Tijdens de langere cursus krijgen de kennis en vaardigheid die je opdoet meer tijd om in te dalen en zogezegd een deel te worden van je systeem, van je routine.” Deelnemers brengen een eigen auto mee of huren er al dan niet via de RSZ een, bijvoorbeeld een Peugeot 206 GTI, een SEAT Ibiza, een BMW Compact, E30 of E36. De Graaf noemt cursusbedragen van 1199 en 1799 euro inclusief BTW voor twee respectievelijk drie dagen, met in het eerste geval Assen als goedkoper alternatief: 899 euro. Er staan vijftien tot twintig instructeurs met veel autosportervaring paraat om een groep van veertig, maximaal vijftig deelnemers te begeleiden.

Hoe ziet zo’n programma er in grote lijnen uit? “De eerste dag vullen we in met twee blokken én het examen in theorie, afgewisseld met een aantal uitgebreide oefeningen om de wagenbeheersing onder de knie te krijgen, een aspect dat wij ongelooflijk belangrijk vinden. Denk aan een slalom, een remproef en het reageren op onder- en overstuur. Aan het eind van de middag verkennen de deelnemers alvast twee uur lang het circuit. Op de tweede en - indien van toepassing - derde dag gaat iedereen uitgebreid de baan op. Naast het rijden van optimale rondes komen ook oefeningen als inremmen, uitremmen en slipstreamen aan bod. Zo werken we naar het praktijkexamen toe en daarna volgt nog een toetje dat iedereen geweldig vindt, namelijk sprintwedstrijdjes houden.”

Volgens De Graaf biedt de Rensportschool Zandvoort nog meer mogelijkheden. “Voor gevorderden, dus mensen die al een tijdje de sport beoefenen, hebben we het programma Race & Tactics. Daar gaan de cursisten aan de slag met een coach die hen persoonlijk begeleidt in disciplines als het afstellen van hun racewagen en de strategie tijdens een wedstrijd. Verder organiseren we bedrijfsincentives en natuurlijk de Vrij Rijden Track Days, meestal ruim twintig keer per jaar, met een veilige verdeling van de deelnemers op drie niveaus. Wij vinden het namelijk niet verstandig om iemand met een dikke TCR tussen de hobbyisten met een leuke straatauto door te laten blazen.”

Organisatie

Wie is wie

null

Dennis Bus

Algemeen bestuur
d.bus@dnrt.nl

null

Marth de Graaf

Algemeen bestuur
m.degraaf@dnrt.nl

null

Ria Waterreus

Algemeen bestuur
am.waterreus@hetnet.nl

null

Nico Biesheuvel

Algemeen bestuur

null

Gerard van Oers

Algemeen bestuur

null

Frits van Puffelen

Algemeen bestuur