DNRT gaat versimpelen

Minder experimenteren, eenduidiger communicatie en korte lijnen.

In deze gecompliceerde maatschappij moeten we af en toe terug naar de basis: naar de eenvoud waarmee dingen begonnen en die vaak verrassend goed werkt. DNRT gaat versimpelen om de clubsport succesvol en betaalbaar te houden, zodat iedereen er maximaal plezier aan kan beleven. Gelukkig staan er geen schokkende veranderingen voor de deur. Júist niet, want dat is precies de bedoeling.

Het zit in de mens om dingen te vernieuwen, verbeteren en veranderen. dat kan verfrissend werken, maar soms ook zaken vertroebelen. dan is het tijd om op de resetknop te drukken. “we brengen ons programma terug tot een bewezen succes,” verklaart gerard van oers, vicevoorzitter van het dnrtbestuur. “in 2025 gaan we geen experimenten meer aan, zoals uitstapjes naar het buitenland. in plaats daarvan kiezen we voor een betrouwbaar en helder format. deelnemers kunnen daarop hun plannen, budgetten en agenda’s afstemmen. de markt is al ingewikkeld genoeg. bestaande concepten zijn in beweging, en successen uit het verleden bieden geen garanties meer. onze evenementen worden compacter, met een gecomprimeerd programma. van een volle dag gaan we naar een dagdeel, en
meerdaagse evenementen worden teruggebracht naar één dag. Kijk bijvoorbeeld naar het succes van endurance-racen: je maakt veel racemeters, hoeft niet lang van huis te zijn, en er is geen langdurig commitment nodig. tegelijkertijd blijft er een groep die het hele seizoen door wedstrijden wil rijden, en die bedienen we ook. zo speelt dnrt in op een mix van behoeften.”

Achterkant van een sigarendoos
Met de term ‘experimenten’ doelt de vicevoorzitter op een uitstapje zoals spa-francorchamps in 2024, dat door een combinatie van factoren niet doorging. “autosport balanceert tussen wens, droom en emotie enerzijds en ratio en realiteit
anderzijds. we besteden allemaal geld aan iets dat rationeel niet uit te leggen valt; puur enthousiasme en liefde voor de racerij drijven ons. voor spa hebben we allerlei oplossingen overwogen, maar om dat doel te bereiken moesten we concessies doen. dat is precies wat we willen vermijden. geen concepten waarmee we geen ervaring hebben, en geen situaties waarin we geen volledige controle hebben. falen is niet erg, zolang de schuld bij jezelf ligt. in dit geval kwamen we in omstandigheden terecht die we dnrt-onwaardig vonden. Uiteindelijk was het beter om het niet te doen. als je iets niet op de achterkant van een sigarendoos kan uitleggen, moet je er niet aan beginnen. eenvoud is het sleutelwoord.”

Loyaliteit van beide kanten
Op de keper beschouwd doet dnrt overzichtelijke dingen, legt van oers uit: “een circuit huren en de juiste mensen samenbrengen om betaalbaar racen mogelijk te maken, zonder winstoogmerk. we organiseren wedstrijden voor klassen die zich hieraan kunnen en willen koppelen. Hier ligt een duidelijke scheiding die we zichtbaar willen maken. een goede communicatie met de klassenvertegenwoordigers is essentieel. over en weer maak je een commitment, en dat vraagt loyaliteit van beide kanten. Het mechanisme werkt alleen als dat in balans is. voor ons als dnrt betekent dit dat we duidelijk moeten zijn over wat we aanbieden. We publiceren de kalender vroeg, maken kosten helder en bieden rijders zelfs een financiële tegemoetkoming bij schade aan het circuit. Het draait allemaal om communicatie: van ons naar de klassevertegenwoordigers, van hen naar de teams en coureurs, en via heldere media-uitingen. daarbij beperken we het aantal kanalen om alles simpel te houden.”

Wat meer schikken
Versimpeling komt ook tot uitdrukking op de paddock. “Hoe we met elkaar omgaan, vanuit het besef dat we clubsport bedrijven en allemaal een leuke dag willen hebben. samen met de tC en wedstrijdleiding maken we duidelijke basisafspraken waar iedereen zich aan houdt. op de baan mag je strijden tot de laatste snik, maar daarbuiten moeten we vergevingsgezind zijn. Het blijft amateursport. voorkom conflicten en ga niet eindeloos op jacht naar je gelijk. Probeer wat meer te schikken en minder je ego te laten spreken. geef elkaar een klap op
de schouders, zeg sorry en ga verder. dat ligt volledig in lijn met wat Huub altijd bedoelde. onze boodschap is duidelijk: als je moeilijk doet, gaan wij daar niet in mee. we werken met vrijwilligers, voor wie dit geen core business is, en houden het daarom simpel en behapbaar.
We zoeken trouwens versterking voor het bestuur en de klassen. dus als iemand denkt een toegevoegde waarde te kunnen leveren: meld je vooral aan!” ■

 

 

Save Your Cart
Share Your Cart