“De feedback voel je vanuit je kont. Als je dit gereden hebt, wil je nooit meer wat anders,” stelt Dan Gouweloos, die in de Vrije Formule Klasse een belangrijke rol speelt op het gebied van onderdelenvoorziening. Lachend vult hij zichzelf aan: “Met een beetje postuur stap je er bont en blauw uit, wat bij de sensatie hoort. Verder geldt van oudsher het spreekwoord dat een echte racewagen een open dak heeft.”
Met gemiddeld tien deelnemers betreft het een relatief kleinschalige klasse, maar wel de meest internationale binnen de DNRT. “Er doen rijders mee uit Nederland, België, Duitsland, Engeland en soms komen er jongens uit Frankrijk aanwaaien, allemaal met zeer uiteenlopende achtergronden. Blijkbaar wist de formulewagenliefde alle sociaal-maatschappelijke verschillen uit. Onderling helpen we elkaar om de auto’s draaiende te houden, want zonder tegenstanders kun je immers geen strijd leveren. Via contacten overal ter wereld regelen we onderdelen en als het moet maken we ze zelf. Overigens levert dat netwerk ook interesse op van nieuwe deelnemers, waarmee we hopen dat het lukt om het veld wat uit te breiden.”
Zoek vooral wereldwijd, dan kom je best eens wat geks tegen. Weeg wel goed de pro’s en contra’s tegen elkaar af, zoals de onderdelenvoorziening.
Sta je eenmaal bij ons aan de start, dan kost een seizoen zonder schade of technische problemen gemiddeld slechts zo’n 3000 euro.”