Sport klasse

Cup info

Voor alle deelnemers die te snel zijn voor de Toer Plus klasse is er de Sport klasse. In de Sport klasse racen verschillende toerwagens, zowel voorwiel aangedreven als achterwiel aangedreven, tegen elkaar. Het veld bestaat niet alleen uit betere en sneller auto’s, maar ook het niveau van de deelnemers ligt een stuk hoger.

Het open reglement van de Sport klasse zorgt ervoor dat bijna iedereen deel kan nemen aan deze klasse. Zolang de auto voldoet aan de technische reglementen op basis van veiligheid, en de coureur in het bezit is van een EU-licentie, kan jij zo instappen in deze klasse. De organisatie bepaald op basis van jouw inschrijving of jouw auto thuis hoort in de Sport of Sport Plus klasse.

De Sport klasse rijdt per racedag één kwalificatie en drie sprint races van 20 a 25 minuten. Alles wordt op één dag verreden, dus na een heerlijke dag racen kan jij ’s avonds lekkers weer naar huis.

De normtijd van de Sport en Sport Plus klasse ligt op 1.58.000. Sneller dan deze tijd mag er niet worden gereden. Rijd jij dit wel, dan promoveer jij naar de SuperSport klasse. De normtijd is gebaseerd op een ronden op Circuit Zandvoort.

Ben jij meer van het langere racen? Dan is de Sport Plus klasse ideaal voor jou! Het reglement van de klasse is gelijk aan die van de Sport klasse, echter race jij bij de Sport Plus klasse twee races van 40 minuten. Bij deze 40 minuten races is een pitstop verplicht. Het is dus mogelijk om de auto te delen met een tweede coureur!

De Sport Plus klasse zal in 2025 samen racen met de SuperSport en GT klasse.

De Sport Plus klasse rijdt per racedag één kwalificatie en twee races van 40 minuten. Alles wordt op één dag verreden, dus na een heerlijke dag racen kan jij ’s avonds lekkers weer naar huis.

Ben jij benieuwd of de Sport of Sport Plus klasse iets voor jou is? Neem dan contact met ons op!

Deelnemen

Vereiste licentie: EU / Nationaal of Internationaal

In technisch opzicht kunnen deelnemers zich dus lekker uitleven, mits ze de algemene reglementen respecteren, die voorschrijven dat de auto’s in ieder geval aan een aantal veiligheidseisen van de KNAF voldoen. Dan gaat het onder andere om de rolkooi, stoel, gordels, brandblusser en hoofdstroomschakelaar. Let wel, extreme machines zijn uitgesloten van deelname aan de vrije klassen. Denk daarbij aan formulewagens, de zogenoemde superlights (Caterham-achtigen) en sportscars met serieuze downforce.

Media