Peugeot 206 GTi Cup

Cup info

De Peugeot 206 GTi Cup is de nieuwste klasse binnen de DNRT, en gaat in 2017 van start. De klasse is speciaal ingericht voor beginnende coureurs. Het is low-budget, competatief en de auto is makkelijk zelf op te bouwen en te onderhouden. Als je altijd al had willen gaan racen is dit je kans!
De sprintraces voor de DNRT Peugeot 206 GTi Cup zullen in 2017 bestaan uit 1 vrije training, 1 kwalificatie en 2 sprintraces per racedag. Alle evenementen zijn eendaags en zullen plaatsvinden op Circuit Park Zandvoort, TT Circuit Assen en Circuit Zolder (België). Het DNRT seizoen bestaat uit 6 racedagan. Hiernaast zijn er ook 3 endurance wedstrijden waar met een 206 GTi Cup auto aan deelgenomen kan worden.  Dit zijn races variërend van 6 tot 12 uur, en deze vinden plaats op Circuit Park Zandvoort. Tijdens deze races kan er deelgenomen worden met 1 auto welke gedeeld wordt door meerdere rijders, maar ook met een koppelteam, waar meerdere auto’s elkaar tijdens de wedstrijd aflossen.

Deelnemen

De auto

Een Peugeot 206 GTi, het is misschien niet de eerste auto waar je aan denkt als je serieus wil gaan racen. Maar na nader onderzoek blijkt het zelfs een meer dan geschikte raceauto. Tussen 2002 en 2009 bestond er in Frankrijk zelfs een raceklasse met de auto waar regelmatig rond de 100 auto’s aan de start kwamen! De 206 is in Nederland de best verkochte Peugeot ooit. Hierdoor zijn er veel auto’s en onderdelen beschikbaar, wat onderhoud goedkoop maakt. De GTi beschikt over een 2 liter motor die 138pk levert, terwijl de auto zo’n 975kg weegt. En het mooiste van alles is, een geschikte straatauto is al te vinden voor zo’n €1000,-!

Gericht op de beginnende coureur

De klasse is volledig ingericht op de beginnende coureur. Een raceauto is op te bouwen met de speciaal voor deze klasse ontwikkelde DNRT 206 GTi Cup Kit. De kit kost €2500,-, en daarmee kan je een straat Peugeot 206 GTi ombouwen tot volledige raceauto. Hiernaast wordt ook de techniek zo simpel mogelijk gehouden. Geen gedoe dus. Dit zodat ook als je geen ervaring hebt, je toch heel makkelijk met deze auto kunt gaan racen én er tegelijkertijd ook heel veel van leert. Op onze website is een handleiding te vinden waarin alle details van het opbouwen van de raceauto voorbij komen.

Promotie

De 206 GTi Cup heeft een uitgebreid promotieplan voor het komende raceseizoen. De klasse is actief op social media met accounts op Facebook, Twitter en Instagram. Hierop zullen zeer geregeld berichten verschijnen, en worden rijders regelmatig uitgelicht. Na racedagen verschijnen er op deze website, de website van DNRT en verschillende gerenomeerde Nederlandse autosport websites wedstrijdverslagen. Op YouTube zullen er ook video highlights van alle wedstrijden van de klasse te zien zijn! 

Klassement

In de Peugeot 206 GTi Cup zullen er drie klassementen worden bijgehouden. Enerzijds een speciaal klassement voor ‘rookies’. Hier nemen de nieuwkomers in de autosport het tegen elkaar op. Hiernaast zal er ook een reglement zijn voor deelnemers die al ervaring in de autosport hebben. Op deze manier kan je ook als beginnend racer op het podium komen te staan! Ook aan deelnemers die hun auto willen delen met een tweede rijder is gedacht. Zij kunnen meestrijden in het team-klassement. 

Gelijkwaardigheid

Wij vinden het van belang om ervoor te zorgen dat de auto’s zo gelijk mogelijk aan elkaar zijn, zodat er op de baan een eerlijke strijd ontstaat. Daarom worden de aanpassingen aan de auto’s zeer beperkt gehouden. Gezien de leeftijd van de auto’s betekent dit dat er verschil in vermogen kan zitten, daarom zullen we voorafgaand aan het seizoen alle auto’s uitnodigen voor een rollenbank test. Ook tijdens het seizoen zullen er geregeld controles worden uitgevoerd.

Wat zit er in de DNRT 206 GTi Cup Kit?

De DNRT 206 GTi Cup Kit kost €3500,-, incl btw en daarmee kan je een volledige raceauto opbouwen! De volgende onderdelen zitten in er in deze kit:

• Rolkooi – Inclusief inbouw – Volgens KNAF reglementen
• 
FIA Polyester racestoel – GP-Race Equipment
• Stoelbevestigingen
• 
FIA Gordels – GP- Race Equipment – incl. gordelbevestiging
• 
Set remblokken
• Set dempers en veren  – Koni STR.T Kit
• 
4 banden – Interstate Race DNRT S195/50/15
• 4 velgen
• 
Racestuur – GP-Race Equipment
• 
Stuurnaaf
• Hoofdstroomschakelaar
• Hoodpins
• Brandblusser – 2kg schuim – incl. bevestigingsbeugel
• 
Bekleding voor beide deuren
• 
Montageplaat voor hoofdstroomschakelaar op dashboard
• 
Accbevestiging
• 
Startnummers en Cup stickers

Media