Max Verstappen is wereldkampioen. Op overtuigende wijze. Eigenlijk was het al beslist in de regenrace, maar we lieten ons toch een beetje bang maken. Met vijftig punten voorsprong zou dat niet nodig moeten zijn, maar het kan natuurlijk vreselijk tegenzitten, dat weten we ook. Hij deed het voor de vierde keer. Wat maken we mee als land? Ik zeg makkelijk ‘we’. We winnen als Nederland, met z’n allen, ook al hebben we niet zo veel bijgedragen aan het resultaat. De eer gaat uit naar Max en zijn vader, maar we mogen natuurlijk wel allemaal meegenieten en dat doen we.
Naast de professionele tak kennen we de amateurtak. Autoracen voor het plezier. Daaraan hebben we dan weer wel actief bijgedragen. Een kleine duizend man met licentie, auto en alles. Verder nog zo’n vijf op de 600 die een jaartje overslaan, omdat het even niet uitkomt. Misschien duurt het zelfs wat langer, maar uiteindelijk keren de meesten terug. Ze kunnen het gewoon niet laten. dnrt organiseert dit nu bijna dertig jaar en de aantallen blijven redelijk stabiel. We zijn een klein land, maar een medium raceland.
Toch dienen we er van tijd tot tijd over na te denken wat hierna moet komen. In dertig jaar hebben we vele tientallen klassen opgezet. Heel snelle en minder snelle. Zelf ben ik van de tijd van de Simca 1000, met amper 60 pk. Later volgden de grote Opels en Formule Fords. Allemaal verdwenen, maar ik denk met weemoed aan de FF. Dat concept zou in zijn vele smaken (1600, 2000, Sports 2000) opnieuw opgezet moeten worden. Liefst met een aantal landen samen. Klassen voor de jeugd uit de karting en ook voor de gewone racers.
De formulewagens zijn het allerlekkerst om in te rijden. Wie denkt mee? We kunnen daar eens over praten tijdens dnrt-evenementen.
Ook moeten we weer verder met het ondersteunen van de nieuwe generatie raceprofessionals. We weten nu dat het kan. Na Max Verstappen moet er toch weer een nieuw talent komen op dat niveau.
Er dienen zich al mensen aan. Jonger en beter dan we ooit gehad hebben en we weten hoe we ze kunnen helpen. Met een racevader op niveau gaat dat waarschijnlijk het best, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Er kunnen of moeten ook groepjes ontstaan waar mensen hetzelfde doel hebben.
Max heeft serieus support gehad van zakenmensen en ooit was dat ook zo met Ayrton Senna. Hij werd gefinancierd
door een grote bank, die daar veel aan heeft verdiend. Wat we ook doen, we moeten vooruit. De Nederlandse sport verder omhoog brengen en daarna jonge talenten laten vliegen. F1 is het hoofddoel en de potentiële toppers mogen overal vandaan komen. Doen we mee?

