Column Huub Vermeulen: Een kanjer van grote klasse.

Column Huub Vermeulen: Een kanjer van grote klasse.

Dakar is één van de grootste en zwaarste autosportevenementen die er bestaan, waar ook ter wereld. een duidelijke zaak voor iedereen. Wie zich daarvoor inschrijft, is absoluut geen bangerik. Houd je het vol? de etappes zijn vaak zo lang dat gewone mensen er al tegenaan hikken als ze zo’n stuk moeten afleggen over de snelweg. nee, dan dakar. dat is alleen maar zwaar, heel zwaar en héél zwaar terrein. je krijgt er bovendien weinig tijd voor. bepaalde deelnemers zie je in de ochtend voor dag en dauw starten en al vroeg in de middag in het bivak arriveren. dat zijn de fabrieksrijders. vormen zij een aparte groep?
Nou, er bestaat een wereld van verschil tussen hen en de amateurs. als iemand uit die laatste groep bij de eerste tien zou eindigen, is dat formidabel. dat gebeurt echter niet.

Kijken we naar de tv-uitzendingen, dan genieten we van de profs, maar volgen we vooral de nederlanders. daar zitten kanjers bij, zoals de gebroeders Coronel. die zijn ook meestal het snelst. Je moet echter niet alleen hard gaan, je mag ook geen fouten maken en dat kan iedere etappe wel vijftig keer gebeuren. de Coronels zijn zeer ambitieus, dat weten we allemaal, maar hun kracht is ook hun zwakte. dan heb je het team van bastion Hotels, met aan kop eigenaar Maik Willems. Ogenschijnlijk ongeschikt voor het zware werk, maar dat blijkt een zware onderschatting. weliswaar is deze rijder 75 jaar, maar hij gaat als de brandweer en komt zelden in de problemen.
Zijn die er wel, zoals bij iedereen, dan staat hij zijn mannetje. Wisselt wielen, graaft de auto uit en houdt niet op tot de boel
weer rolt.

Maik heeft jarenlang geraced bij de dnrt in de endurance en was ook daar goed. niet de beste, maar hij reed als bedrijfsteam, met medewerkers van bastion Hotels. zij stonden toch vaak hoog in de uitslag en hadden machtig veel plezier met elkaar. kijk, daar gaat het natuurlijk om. In dakar is maik een echte topper. altijd positief en mateloos gemotiveerd, ook als het even echt tegenzit. uiteindelijk finishte hij als beste nederlander in zijn oranje toyota. maik, je bent een kanjer en ik heb heel veel respect voor je.

Jammer dat er dit jaar geen nederlander bij de motoren meedeed. dat was de afgelopen jaren ook genieten. Vooral dat meisje; zij kon er wat van. gelukkig zijn er in de andere klassen landgenoten die zich beginnen te manifesteren. zoals
lex peters, ook een racer bij dnrt , met wie ik goed bevriend ben en van wie ik afgelopen dakar eveneens genoten heb. Hij voltooide de wedstrijd en kwam behoorlijk hoog in het klassement uit. aan het eind van de rit gaat het erom of je de finish haalt of niet. echte competitie voor de winst is helemaal niet aan de orde. bij dakar starten de beste teams van de vorige dag als eerste. een voordeel, omdat het zand na honderd auto’s heel erg mul wordt, maar je belandt pas echt in nare omstandigheden als je in dat terrein niet voor donker binnenrolt… en dan heb je er ook nog die door een crash zonder licht verder moeten. op zulke ogenblikken komen de kanjers boven. dan moet je dingen doen die eigenlijk helemaal niet kunnen. dakar geldt als een fantastisch evenement, maar het is niet voor iedereen. ach, weet je wat ook lekker voelt? als je de wedstrijd op tv kunt bekijken. dat je die pijnigingen zelf niet hoeft te ondergaan. ik geniet daar in elk geval heel erg van. wel jaloers, ja. ■

Wil jij START ‘84 ook lezen? Meld je dan aan via “bestellen” op: www.start84.nl

Save Your Cart
Share Your Cart