Westfield Cup

Vereiste licentie: EU, Nationaal licentie of hoger
De Westfield Cup is wat je noemt een open klasse. Natuurlijk omdat je vol met je treiter in de wind zit, maar ook vanwege de goede sfeer en sportiviteit. Westfields gaan serieus hard op Zandvoort: vooraan rijden ze in de 1’53. Maar sta je op pole? Dan moet je je data afstaan en kan de rest van het veld precies zien hoe je dat flikte. Een data-analist is (dankzij een fijne sponsor) voor iedereen beschikbaar.
De Westfield Cup racer weegt minimaal 580 kilo (670 inclusief rijder) en de tweeliter Ford Zetec produceert 185 tot 189 pk. Dat controleren ze elk jaar voor het seizoen en vervolgens wordt de hele boel verzegeld. “We hebben heel wat bekende gastcoureurs gehad en zij vinden het allemaal een waanzinnig leuke auto”, zegt Sander Dullaart van de Westfield Rijdersvereniging. “In het veld is het altijd feest, soms drie bochten lang met drie of vier man naast elkaar, maar wel fair. Dat houden we in de gaten, niemand zit op schade te wachten.”
Er rijden altijd 20 tot 30 auto’s. In gezamenlijke piboxen wordt geluncht aan lange tafels, geborreld en zo nu en dan ge-bbqt. Dullaart: “We hebben een appgroep en delen onboards. De Cup bestaat voor een groot deel uit ondernemers, met vader-zoon teams, teams met broers en equipes die de auto gedurende het jaar delen. Naast de DNRT-kalender doen we één speciaal event in het buitenland. Bijvoorbeeld Spa, maar we waren ook al eens de hoofd-act op een racefestival in het Noord-Franse Anneau du Rhin. Top baantje en hartstikke leuk!”
De Westfield Cup racer heet officieel ‘Aero Racer’. “Maar hij heeft de aerodynamica van een baksteen, dus moet je alles uit het slipstreamen halen,” lacht technische man Mies van Grunsven. “Denk qua aanschaf aan 35 mille voor een splinternieuwe, 15.000 tot 20.000 euro voor een gebruikte met potentie en vanaf 10.000 euro voor een opknapper.” In de Cup is een viertal goede preparateurs actief, maar er rijden ook ‘kistrijders’, die zelf alle onderhoud doen. Iedereen moet dezelfde veren, dempers, motor en versnellingsbak gebruiken. De gedachte achter dit alles: met een budget vanaf 10.000 euro per jaar voor de zelfsleutelaar, moet je in principe vooraan kunnen meedoen in de Westfield Cup.
Laatste nieuws
Deelnemen in deze klasse?
Kijk voor meer informatie over deze cup, de reglementen en mogelijkheden tot deelname op de website van de cup: